Zen To Done - osobná produktivita na maximum

Knihy

Už dlhšie rozmýšľam ako pracovať ešte efektívnejšie, zvýšiť svoju produktivitu a doťahovať veci do konca.

Prvým krokom bolo, že som začal používať Wunderlist. Všetko, čo mi napadne si zapíšem tam, prípadne na papier, a potom z papiera do aplikácie (ak som papier nestratil), nech je všetko na jednom mieste.

Hľadal som overený spôsob ako na nič nezabudnúť, robiť veci načas, dokončovať ich a mať vo všetkom poriadok. Potom som sa dostal ku knižke ZEN A HOTOVO (angl. Zen To Done, ďalej len ZTD).

Zen To Done

ZTD vychádza vo veľkej miere z metodiky GTD (Getting Things Done), no zavádza do jej procesov viac voľnosti, a tak je možné zostaviť si systém presne podľa vlastných potrieb.

V zásade nejde o nič zložité, ZTD má osem povinných a dva nepovinné body a v zjednodušenej verzii len štyri povinné.

Princípom ZTD nie je zaviesť všetky body naraz, ale postupne po jednom či dvoch, v mesačných intervaloch. Zároveň na pridanie ďalšieho by ste si mali byť istý, že ste zvládli ten predošlý.

Nejdem chodiť okolo horúcej kaše, poďme sa pozrieť na spomínaných desatoro.

1. Zhromažďovanie

Všetko potrebujete dostať z hlavy. Každý nápad, každá myšlienka, ku ktorej sa chcete vrátiť, každá úloha, no proste všetko musí ísť na papier. Prečo? Aby ste na nič nezabudli.

2. Triedenie

Keď už máte veci pozapisované, treba ich potriediť. Triedenie spočíva v rozhodnutí sa, čo s danou položkou. Pravidlom býva, že ak sa dá spraviť do 2 minút, hneď ju vykonajte.

3. Plánovanie

Je dobré si zostaviť základné úlohy dňa a týždňa. Denne by ste nemali robiť viac ako 3 väčšie úlohy a vždy pred začiatkom týždňa vedieť, čo chcete dosiahnúť a kam sa posunúť.

4. Vykonanie

Vykonať samotnú úlohu nie je problém. Problém je robiť len jednu vec naraz a sústrediť sa na maximum. A o to tejto časti ide. Vypnúť telefón, maily a mať flow.

5. Jednoduchý dôveryhodný systém

Všetky svoje úlohy deľte do zoznamov, ktoré budete potom kontrolovať. Je dobré mať vhodný systém, kde tieto zoznamy ukladáte. Autor odporúča zápisník, no využiť sa dá čokoľvek (mobil, toaleťák, PDA).

6. Usporiadavanie

Všetky prichádzajúce veci patria do inboxu odkiaľ sa následne triedia. Dávajte teda veci tam, kam patria.

7. Revízia

Každý týždeň je fajn spraviť si revíziu vašich cieľov i systému ako takého. Jednoducho, či všetko šlape ako má.

8. Zjednodušovanie

V tomto bode máte za úlohu znížiť počet úloh, ktoré musíte spraviť na úplné minimum. Nerobte to, čo naozaj robiť nemusíte. Naučte sa povedať NIE.

9. Rutina (nepovinné)

Zavedenie rutín, či už na báze dní alebo týždňov, vám veľmi zjednoduchší život a budete sa môcť venovať viac iným — podstatnejším veciam.

10. Nájdenie svojej vášne (nepovinné)

Mali by ste robiť veci, ktoré vás bavia a viete sa pre ne nadchnúť - nájsť pre ne vášeň. Ak sa vám to podarí, je dobré nájsť si spôsob ako sa nimi živiť.

Zjednodušená verzia ZTD má len prvé štyri body a kľudne sa vám môže stať, že zostanete len pri nej. Každý máme iné potreby a ZTD je presne o tom.

Záver

Kým som si neprečítal túto knižku, fungoval som na veľmi okresanej verzii ZTD a ani som nevedel, že sa to tak volá. V knihe sa dozviete ešte oveľa viac, potešia i vtipné citáty, či príklady ako autor využíva ZTD v praxi. Jediné čo mi prekážalo je, že niektoré vety sa v knižke často opakovali.

Určite odporúčam. Knižku kúpite napríklad v Martinuse alebo pre Kindle na Amazone.

„Väčšina stresu nepochádza z toho, že toho máme moc. Najväčší stres vzniká zo všetkého začatého a pritom nedokončeného” — Stephen Covey